Syns du inte så finns du inte är ett vanligt ordspråk som syftar på att du måste ta plats för att kunna synas. Internet och användningen av sociala medier har kommit att förändra hur företag använder sig marknadsföring. Exempelvis skedde marknadsföring förr via tv, annonsering på officiella platser samt via radio medan det nu är vanligare att se digitala reklamer. Att marknadsföra en produkt är väldigt dyrt och speciellt om du vill göra det via en tv-reklam. Tar du dig en titt på de företag som är bakom reklamera på tv är det oftast samma företag som exempelvis Coca Cola och andra stora företag. För mindre företag är marknadsföring via tv inte ett alternativ då det som sagt kostar extremt mycket. Nu har dock marknaden ändrats tack vare användningen av sociala medier och allt fler företag använder sig av så kallade “influencers” som via sina sociala medier får i uppdrag att marknadsföra företagets produkter till sina tittare och läsare.
Digital marknadsföring av influencers
Marknadsföring via olika influencers är billigare för företagen men det är även viktigt att marknadsföringen görs på rätt sätt. Exempelvis måste den här influencern märka ut vilket blogginlägg som är sponsrat eller så att säga betalt och vilka som inte är det. Många bloggare och personer inom sociala medier har blivit fällda av marknadsföringslagen. Det är viktigt att läsare och tittare vet vad personen eller influencern får betalt för att skriva och vad som är egna tankar. Du kanske undrar vad marknadsföringslagen innebär och först och främst är det att marknadsföringen måste vara tydlig. Det skall alltså framgå av bilden eller inlägget att det rör sig om marknadsföring av en viss produkt. En annan sak som måste framgå är vem som är bakom produkten samt vem som är bakom marknadsföringen. Själva marknadsföringen får inte vara vilseledande utan det skall stå klart och tydligt högst upp över bilden eller inlägget vilka företag som det rör sig om. Jobbar du som influencern är det därför viktigt att vara så tydlig som möjligt inför dina läsare.
Annan typ av marknadsföring
När det kommer till marknadsföring finns det en mängd olika saker du som företag kan göra. Exempelvis kan det vara en rolig grej att marknadsföra sig själva genom att se till och trycka sin logo på saker. Till exempel tryck på muggar och koppar till företaget för att också skapa en gemenskap på kontoret och eventuellt kan dessa koppar och muggar säljas eller ges bort till kunder. Har företaget inte ens stor budget blir det klart svårare men det behöver inte betyda att marknadsföringen blir dålig utan ett tips är att närvara på mässor där företag med samma inriktning är vilket gör att företaget syns och kommer i kontakt med likasinnade samt att besökarna givetvis är intresserade av de produkter företaget säljer. Det viktigaste företaget behöver tänka på är att vara där målgruppen befinner sig. Genom att nå ut till rätt målgrupp sparar företaget en mängd pengar samtidigt som det är mer troligt att lyssnarna eller tittarna faktiskt köper en produkt.