Marknadsföring: så breddar du kundkretsen och håller kvar dina kunder

Känner du att du har full koll på ditt företag? Att allt fungerar som det ska? Och att du har världens bästa produkt men ändå inte tillräckligt med kunder? I dagens informationssamhälle är det inte alltid det lättaste att nå ut till nya kunder. Men faktum är att med ett personligt tilltal och innovativa lösningar kommer man väldigt långt. Kombinerat med klassisk god service, en kvalitativ produkt och öppenhet för kommunikation är man garanterat i hamn.

Hitta nytt, hitta rätt – handfasta tips

Det finns flera konkreta och handfasta tips för dig som vill ha fler kunder. Det gäller att våga synas, våga ta för sig och våga tänka innovativt.

 

  • Ta plats i sociala medier! Detta är en mycket viktig punkt och den plats där de flesta hämtar sin företagsinformation idag.
  • Ta reda på allt om dina nuvarande kunder, hitta din kundprofil. På så sätt blir det lättare att skapa marknadsföring och veta var den bör riktas. Våga även fråga vad de tycker om din produkt och dig som företagare. Vad kan du göra bättre?
  • Nätverka i din direkta närhet. Vänner, vänners vänner, familj, före detta kollegor, you name it! Mun till mun är ett mycket effektivt sätt att sprida information. Se även över möjligheten att samarbeta med influencers för att stärka ditt varumärke och nå nya potentiella kunder.
  • Samarbeta med andra som vänder sig till samma målgrupp men som inte är dina konkurrenter. Är du en snickare är det smart att slå sig ihop med en murare och en målare.
  • Var innovativ och hitta nya sätt att synas och nå kunder på. Använd dig exempelvis av smarta onlineprinters.se för att skapa marknadsföringsprodukter som passar dig och dina kunder. Är pennor verkligen det bästa valet? Hitta produkter som känns rimliga och har en tydlig koppling till ditt varumärke.

Lojala och nöjda kunder stannar

Så du har hittat nya kunder? Bravo! Nu börjar arbetet med att fortsatt leverera en produkt och ett bemötande som gör att kunden stannar hos dig. Vi vänder oss till människor vi gillar, också när det gäller affärer. Därför är det viktigt att vara omtyckt. Det finns flera aspekter som gör att en kund uppskattar dig som företagare.

 

  • Var påläst! En kund med frågor som blir obesvarade är en missnöjd kund.
  • Var mänsklig! Bara för att ett problem känns litet för dig personligen, eller affärsmässigt, betyder inte det att kunden känner samma sak. Tänk även efter så att marknadsföring och annan kundkontakt håller sig mänsklig och trevlig.
  • Ha en plan! Visa dina kunder att du vet var du är påväg och hur du vill utvecklas.
  • Få kunden att känna sig sedd! Meningen är inte att du ska fjäska och ställa dig in, försök istället att vara en vän. Ge känslan av en genuin kontakt.
  • Var tillgänglig! En kund som vill få kontakt, måste få kontakt. Långa telefonköer, telefonsvarare och obesvarade mejl = missnöje.
  • Ta inte dina gamla kunder för givet! Tänk på att de tagit dig dit du är nu. Glöm inte bort lojalitet och se till att visa att du uppskattar den.

 

Kunders klagomål är bra för affärerna

Visste du att svenska kunders missnöje kostar mer än hela försvaret? Missnöjda kunder är något alla företagare behöver lära sig att handskas med. Se till att bjuda in för klagomål, bemöt kundens klagomål med uppmuntran, för faktum är att det är mycket bra för affärerna. Väldigt få procent av de kunder som försvinner gör det på grund av naturliga skäl som dödsfall eller flytt. Utan de allra flesta väljer att lämna för att de är missnöjda av ett eller annat skäl. Utav de som väljer att lämna är det ytterst få som säger varför. De allra flesta väljer bara att “gå upp i blå rök”, vilket inte på något sätt gynnar dig i längden.

 

De klagomål du känner till, är de som du faktiskt kan göra något åt. Därför ska du se missnöje som möjligheten att visa kunden hur mycket du uppskattar dem och hur bra du är på att lösa situationen och se till att den inte uppstår igen!