Driva konsultbolag i Stockholm

Starta konsultbolag

Att ha sin egen firma är det många som drömmer om. Att göra det som konsult är dock inte så många som tänker sig, utan man tänker att man måste erbjuda något mer än sina egna kunskaper.

Är du en målmedveten kvinna eller man så kan du starta och driva ditt egna bolag. Men var ska du börja? Hur får man en bra start och kommer igång.

Affärsidén

Vad gör dig så speciell? Varför behöver kunden dina kunskaper? Om du inte vet det, så kommer förstås ingen annan göra det heller. Hur är en konsult som bäst? Se till att hitta kundnyttan, spalta upp vad det innebär för kunden att anlita dig. Vad lär du ut? eller vad är din expertis? Det ska vara enkelt att ta ställning till om det är intressant för kunden. Du kan bli Sveriges mest attraktiva konsultbolag.

Kunder

Var når du dina kunder? Har du kontakter sedan tidigare, säkert, utnyttja dem för att nå till just dina kunder. Du ska troligen inte försöka få alla att anlita dig, utan sök dig till kunder som du vet att du vill ha och arbeta på dem. Kunder ska ha ett behov och pengar, kan de inte betala dig så är det inte en kund för dig. Det måste du kolla först.

Beroende på vad du gör, så kan det vara bättre eller sämre att rikta in sig på privata företag eller myndigheter. Använd reklam i sociala nätverk, mejlutskick för att nå kunder som du vill ha. Gå in på deras hemsida och kolla vem som är rätt person för dig att prata med, oftast är det VD:n eller högsta hönset så att säga.

Om något sätt att kontakta kunder inte funkar, så testa något annat. Du kommer lära dig vilka sätt som är de bästa om du är villig att prova olika. Tänk på att det nästan alltid är bättre att mötas, jämfört med ett mejl eller telefonsamtal. Ett sätt kan vara att ha ditt kontor på ett kontorshotell i Stockholm, då får du direkt kontakt med andra företagare.

Strategi för att nå mål

Bestäm dig för vad du ska göra och när det ska vara gjort. Sätt upp tydliga mål, långsiktiga såväl som kortsiktiga. Räkna inte bara pengar utan sätt ett värde på att få uppgifter gjorda. Har du inga kunder till exempel, boka besök och sluta inte förrän du har bokat in minst fem besök. Sedan kan du ha som mål att skicka minst tio mejl om dagen, ringa minst fyra kunder om dagen och ha alltid minst ett besök om dagen. Det kommer ge resultat över tid.

Sätt upp några ledord för hur du vill uppfattas av din kunder. Se till att det du säger går i linje med det du förmedlar på din hemsida eller i sociala medier. Kom ihåg att klä dig snyggt och med stil, dessutom är det viktigt att du anpassar dig till vem kunden är. Industrichefen och säljchefen har helt olika förväntningar på dig.

Med dessa enkla råd kommer du att kunna lyckas.