Alla företag bygger på en affärsidé som utgör ryggraden för det företaget ska syssla med. En affärsidé talar om vad företaget fokuserar på, vad det erbjuder, i vilken bransch, till vilka kunder och ofta även till vilken kvalitet och pris man säljer varan eller tjänsten. Att sälja möbler är en affärsidé men inom detta område finns flera affärsidéer. IKEA säljer massproducerade, enklare möbler till en bred kundgrupp som får montera ihop möblerna själva. Ett annat möbeldesignföretag som t.ex. Svenskt Tenn, har en helt annan inriktning och tilltänkt kundkrets.
Hur hittar man en affärsidé?
Att hitta på en ny idé för ett företag kanske inte känns helt lätt, men en affärsidé behöver inte vara otroligt nyskapande utan mest fylla ett behov. Finns det något som kunder i en bransch, kanske rentav man själv, saknar? Får man ofta förfrågningar från vänner och bekanta om hjälp med något man är extra bra på? Går det att göra till ett företag? Man kan också ta hjälp av erfarna företagskonsulter, Arbetsförmedlingen, näringslivsinkubatorer eller liknande som kan tipsa om hur man formar en vision eller en tanke till en livskraftig affärsidé med tydlig inriktning. Därefter är det dags att göra idén till verklighet!